Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2009 09:53 - Българската православна църква в условията на религиозен плурализъм
Автор: smani Категория: Други   
Прочетен: 1879 Коментари: 13 Гласове:
5



В условията на религиозен плурализъм, където религиозните институции се съревновават помежду си, където пазарният ефект на плурализма не може да не се забележи, православието отстъпва. Израз на религиозната конкуренция е например обстоятелството, че протестантски мисионери има навсякъде по света, докато православието разчита предимно на традициите. То не търгува и не купува душите на миряните. Но душата е неотменима част от човека, живеещ при пазарни условия, поради, което не може да остане индиферентна към средата, в която е потопен той. Съвременното пазарно стопанство на свободната инициатива разчупва влиянието на монопола и с институционални средства се противопоставя на пазарните дефекти, породени от неговото действие. Същата съдба очаква и всеки религиозен монопол, който непременно ще бъде подкопаван и модифициран, защото предизвиква дефектиране, характерно за монопола като такъв. Институциите представляващи религиозната традиция най-малкото трябва да се съобразяват с тази тенденция и да осъзнаят обективното съществуване на пазара на религиите. Една религиозна традиция може да се споделя от мнозинството от населението, но в същото време трябва да се противопостави правото на избор на отделния индивид дали да се присъедини или не към институцията, която я представлява. Това не застрашава съдбата на православната религия, тъй като по този начин не се променя това в какво вярва и практикува индивида, а само как вярва и как практикува. В това отношение православието действително е изправено пред сериозни предизвикателства, които са свързани не толкова с проблемите, произтичащи от пазарната икономика, колкото от плурализма на конкурентните религиозни идеи и тяхното голо отрицание. Повечето от новите религиозни идеи съществуват на базата на доброволни сдружения, което не се приема от православието. За православните християни е налице силно изразено единство между религия и общност. Освен това православието издига колективността пред индивидуалността, колективната солидарност пред егоистичния интерес, което е своеобразно откъсване от реалната капиталистическа действителност. В условията на пазарна икономика православието, както и всяка религиозна традиция, срещат трудност с утвърждаването на либералната демокрация, защото в определена степен тя противоречи на религиозните норми. Ще споменем отношението към абортите, разводите, еднополовите бракове и т.н.. Представата на християнството за хармоничен съюз между индивида, семейството и обществото, от една страна и църквата от друга страна, се разминава с идеите на либералната демокрация. Протестантството и католицизмът са сравнително по-разкрепостени от православното християнство, което строго се придържа към колективната солидарност. Независимо от по-голямата отвореност на някои деноминации, християнството като цяло се бори с дефектирането на морала, с криворазбраната либерална демокрация, граничеща и дори преплитаща се с анархия. Вместо да се съпротивлява срещу плурализма – православието ще се наложи да се ангажира с него. Модерното православие, което се ангажира с плурализма може да стане важният “православен проект”, който да неутрализира недостатъчната привлекателност на евросекуларизма. За това е необходимо не само познаване на протичащите в обществото модерни процеси, но и известно ангажиране на всички християнски направления с тях. Модерното православие, което запазва традициите, но се съобразява с плурализма, може да създаде желаната хармония в християнския свят, тъй като позволява на всеки християнин да стане участник в сътворяването на обществото с човешко лице.      



Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

1. djgator - Стани
27.07.2009 10:04
Аз съм християнин и вярващ човек, но това не ми пречи да се интересувам и от Будизъм , както и да следвам източни идеи :) Църквата трябва да се "отвори" към народа и да не се чувства монополист.
цитирай
2. smani - Веско
27.07.2009 10:15
Героите от блогърската среща! :) Разгледах снимките - беше интересно. Повечето от хората на срещата са тук с истинските си снимки, та вече имах известна представа. Хубави хора - хубава среща! :)))

Църквата трябва да се модернизира, да стане по-гъвкава и отворена към хората, най-вече към младите. Казвам това, защото сектите завличат много млади души.. :(
цитирай
3. hara73 - Добро утро, приятелю!
27.07.2009 11:08
Аз съм вярваща. Онзи ден влезнах в един манастир, за да запаля свещ. Толкова ме огорчи една женица работеща в там, че ми си преиска веднага да си тръгна. Останах и запалих и останалити си свещици нищо, че ме заболя. Само защото си бях дала дума, че няма да пиша поне две седмици , не написах, за това как служителите на българската църква, гонят вярващите от нея. Поздрави за поста!
цитирай
4. smani - hara73
27.07.2009 11:19
Добро утро Хара! :)
Сигурен съм, че има и такива случаи. Аз лично не съм попадал на подобни хора в храма. Лошите страни на българският манталитет и в църквата се срещат.
цитирай
5. pakostinka - Смани,
27.07.2009 12:27
ногу сериозен пост...тъпа съм и не мога да коментирам :)
цитирай
6. smani - Пакостинка
27.07.2009 12:36
Мани, мани. Изненадах /ударението е на второто "а"/ се от себе си. :)
цитирай
7. pakostinka - А мен
27.07.2009 12:49
питате ли ме, Смани, колко аз се изненадах / на същата буква е ударението/? Седях в кататонен ступор 20 минути.
цитирай
8. smani - А така
27.07.2009 13:04
значи госпожица Пакостинка! Ката.... какво, няма значение. Епа излезте от СТУПОРА и коментирайте. :D
цитирай
9. pakostinka - Мдам,
27.07.2009 13:12
след кататонирането, реших, че трябва малко да опонирам - според мен, християнството няма интерес да създава общество с човешко лице, а да стимулира пдемонстрирането на божествената същност в човека. Ако това, обаче е вярно не знам как се връзват индулгенциите в цялата тази идея, освен това...не знам дали си срещал, но има доста модерни свещеници. Аз познавам един такъв и всеки път ме връща към вярата :)
цитирай
10. smani - Е сега
27.07.2009 13:25
аз се катапататонирах /ударението е на последното "а"/. Това ми е мисълта - модерна и отворена към хората ПРАВОСЛАВНА църква. А тя се прави от хора с желание и мисъл, тоест МОДЕРНИ свещеници. :)
цитирай
11. pakostinka - :)
27.07.2009 13:31
Значи се договорихме - остава само да ви срещна с модерния свещеник, за да основете едно успешно и модерно християнско движение :)
цитирай
12. gratcia - Леле Смани, с какви мисли си се за...
27.07.2009 16:13
Леле Смани, с какви мисли си се заплел.
Без коментар :))
цитирай
13. smani - Грация,
27.07.2009 21:36
споко. Всичко е черно на бял фон. :)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: smani
Категория: Политика
Прочетен: 1663057
Постинги: 273
Коментари: 5997
Гласове: 12096
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930