Постинг
22.03.2011 13:53 -
Икономия по социалистически по време на капитализъм
Автор: smani
Категория: Политика
Прочетен: 2855 Коментари: 9 Гласове:
Последна промяна: 22.03.2011 14:12
Прочетен: 2855 Коментари: 9 Гласове:
26
Последна промяна: 22.03.2011 14:12
Ясно – цените продължават стабилно нагоре, доходите още по-стабилно и категорично са замразени. Какво ни остава, освен икономия. Тя – икономията /мамчето на мизерията/ ни е позната от времето преди сега. Ако нещо можем добре, то това е умението да минаваме доколкото се може по-тънко. Не защото стиснат е национална черта, а просто така се е налагало на няколко поколения българи да блъскат живота или той тях, а бе взаимно е. Та мисълта ми е икономия на всякъде и във всичко. Защото все някак пак ще оцелеем, ей така на инат.
Ето няколко съвета за дамите и господата как да правим икономия:
Как да пестим гориво?
Непосилните цени на горивата са най-горещата тема сред автомобилистите и това надали ще се промени скоро. Разходите на обикновените шофьори обаче съвсем не зависят само от котировките на петрола и картелните споразумения, в които са подозирани търговците. Всеки водач може да подобри икономичността на колата си, като спазва някои елементарни правила.
Тези прости способи за намаляване на разхода са известни отдавна, но далеч не всички ги прилагат. В ситуация като днешната обаче те са по-актуални отвсякога.
Може би най-лесният метод за подобряване на икономичността е спазването на посоченото от производителя налягане в гумите. 0.2 бара под нормата означават влошаване на разхода на гориво с 2%. Увеличението може да достигне до цели 6-7 на сто, ако водачът се отнася съвсем немарливо към налягането в гумите.
Мнозина любители на икономиите смело пропагандират напомпване на гумите над заводските указания. Практиката показва, че по този начин действително разходът наистина се подобрява осезаемо (с до 5%). Пестенето по този начин обаче не се препоръчва. Освен че гумите се износват неравномерно и значително по-бързо, така се нарушава сцеплението, тъй като с пътя контактува много по-малка част от площта на гумата.
Ключово за разхода на гориво е състоянието на въздушния филтър. Той смело може да се нарече един от най-пренебрегваните компоненти от горивната система на автомобила. В най-драстичните случаи икономичността на колата може да се подобри с цели 10%, ако филтърът бъде сменен. Цената му е смехотворно ниска, а и със самата смяна обикновено може да се справи почти всеки. Най-голям процент от енергията, генерирана от двигателите с вътрешно горене, се опропастява в самите тях. Загубите вследствие на триене и термодинамични процеси могат да достигнат 70 на сто. Ето защо качествените смазки и редовната диагностика са съществен фактор за подобряване на икономичността. С хубаво масло и правилни настройки разходът на мотора може да спадне с 3-4%. Оборудването на автомобила черпи сравнително малко от енергията на двигателя. Това обаче не значи, че изключването на ненужни консуматори няма да повлияе на разхода. При това не става дума за всеизвестен унищожител на гориво като климатика. Дори включените фарове против мъгла натоварват допълнително алтернатора, а оттам и мотора. Множеството малки консуматори харчат слабо поотделно, но като съвкупност удрят по джоба.
Физиката не може да бъде излъгана и за да се подобри разходът, законите й трябва да се спазват. Колкото по-тежък е автомобилът, толкова повече харчи. Според различните статистики всеки 50 кг в повече на борда влошават икономичността с между 2 и 4 процента. Празният товарен отсек и липсата на ненужни предмети в колата също подобряват разхода. Демонтирането на багажника от покрива пък спестява още повече - до 5%.
В зависимост от цикъла на движение (градски или извънградски) за преодоляване на въздушното съпротивление се изразходват средно между 3 и 11% от мощността на автомобила. Затворените прозорци и липсата на "подобрения" по обтекаемостта могат да намалят разхода. Най-важна за икономията обаче си остава скоростта. Показателите варират за всеки модел, като 10 км/ч отгоре понякога се заплащат с 20% увеличение на разхода.
На последно място, но не и по важност, икономията зависи от индивидуалния стил на шофиране. Спокойното управление на колата без резки ускорения и спирания могат да доведат до изненадващо добри новини на касата на бензиностанцията.
Същото важи за навика да се кара на по-висока предавка (в рамките на допустимото за двигателя, разбира се), поддържането на дистанция до предната кола и използването на всеки удобен случай за движение по инерция.
Правени са много експерименти с цел да бъде установено как влияе емоционалното състояние на водача върху разхода на гориво и резултатите са неизменно едни и същи. Нервните шофьори изразходват много повече гориво от спокойните, в най-тежките случаи до 30 на сто. Уравновесените водачи от своя страна не само харчат по-малко за гориво, а грешат много по-рядко. --- Разбира се, винаги съществуват и алтернативни средства за индивидуално придвижване. Все повече българи компенсират скока в цените на горивата, като заменят автомобила с мотопед. Европа от годините след Втората световна война бързо осъзнава потенциала на моторетките и се възползва от него и до днес. Двуколесните не само позволяват да се намалят драстично разходите за бензин, а и улесняват значително живота в задръстванията.
Статията е от mobile.bg
Тези прости способи за намаляване на разхода са известни отдавна, но далеч не всички ги прилагат. В ситуация като днешната обаче те са по-актуални отвсякога.
Може би най-лесният метод за подобряване на икономичността е спазването на посоченото от производителя налягане в гумите. 0.2 бара под нормата означават влошаване на разхода на гориво с 2%. Увеличението може да достигне до цели 6-7 на сто, ако водачът се отнася съвсем немарливо към налягането в гумите.
Мнозина любители на икономиите смело пропагандират напомпване на гумите над заводските указания. Практиката показва, че по този начин действително разходът наистина се подобрява осезаемо (с до 5%). Пестенето по този начин обаче не се препоръчва. Освен че гумите се износват неравномерно и значително по-бързо, така се нарушава сцеплението, тъй като с пътя контактува много по-малка част от площта на гумата.
Ключово за разхода на гориво е състоянието на въздушния филтър. Той смело може да се нарече един от най-пренебрегваните компоненти от горивната система на автомобила. В най-драстичните случаи икономичността на колата може да се подобри с цели 10%, ако филтърът бъде сменен. Цената му е смехотворно ниска, а и със самата смяна обикновено може да се справи почти всеки. Най-голям процент от енергията, генерирана от двигателите с вътрешно горене, се опропастява в самите тях. Загубите вследствие на триене и термодинамични процеси могат да достигнат 70 на сто. Ето защо качествените смазки и редовната диагностика са съществен фактор за подобряване на икономичността. С хубаво масло и правилни настройки разходът на мотора може да спадне с 3-4%. Оборудването на автомобила черпи сравнително малко от енергията на двигателя. Това обаче не значи, че изключването на ненужни консуматори няма да повлияе на разхода. При това не става дума за всеизвестен унищожител на гориво като климатика. Дори включените фарове против мъгла натоварват допълнително алтернатора, а оттам и мотора. Множеството малки консуматори харчат слабо поотделно, но като съвкупност удрят по джоба.
Физиката не може да бъде излъгана и за да се подобри разходът, законите й трябва да се спазват. Колкото по-тежък е автомобилът, толкова повече харчи. Според различните статистики всеки 50 кг в повече на борда влошават икономичността с между 2 и 4 процента. Празният товарен отсек и липсата на ненужни предмети в колата също подобряват разхода. Демонтирането на багажника от покрива пък спестява още повече - до 5%.
В зависимост от цикъла на движение (градски или извънградски) за преодоляване на въздушното съпротивление се изразходват средно между 3 и 11% от мощността на автомобила. Затворените прозорци и липсата на "подобрения" по обтекаемостта могат да намалят разхода. Най-важна за икономията обаче си остава скоростта. Показателите варират за всеки модел, като 10 км/ч отгоре понякога се заплащат с 20% увеличение на разхода.
На последно място, но не и по важност, икономията зависи от индивидуалния стил на шофиране. Спокойното управление на колата без резки ускорения и спирания могат да доведат до изненадващо добри новини на касата на бензиностанцията.
Същото важи за навика да се кара на по-висока предавка (в рамките на допустимото за двигателя, разбира се), поддържането на дистанция до предната кола и използването на всеки удобен случай за движение по инерция.
Правени са много експерименти с цел да бъде установено как влияе емоционалното състояние на водача върху разхода на гориво и резултатите са неизменно едни и същи. Нервните шофьори изразходват много повече гориво от спокойните, в най-тежките случаи до 30 на сто. Уравновесените водачи от своя страна не само харчат по-малко за гориво, а грешат много по-рядко. --- Разбира се, винаги съществуват и алтернативни средства за индивидуално придвижване. Все повече българи компенсират скока в цените на горивата, като заменят автомобила с мотопед. Европа от годините след Втората световна война бързо осъзнава потенциала на моторетките и се възползва от него и до днес. Двуколесните не само позволяват да се намалят драстично разходите за бензин, а и улесняват значително живота в задръстванията.
Статията е от mobile.bg
Следващ постинг
Предишен постинг
само да работим и да плащаме, а като спрем да можем да плащаме , да изчезваме някак в отвъдното, без да досаждаме! Но преди това децата ни да платят за погребението! После - и те така, мммдаа!!!
цитирайУау смразяващо звучи, добре че се усмихваш. :)
цитирайПолезни съвети, Smani! С това повишение на горивото изглежда искат да ни откажат и от това удоволствие да си караме колите:)
Прекрасен пролетен ден ти желая!
цитирайПрекрасен пролетен ден ти желая!
Има такъв момент, но хората минават масово на газ, пак ще бръмчим..:)
цитирайПредлагам по-голяма икономия: времето се затопля, хубаво нещо си е движението, а и полезно за здравето - да зазимим колите и да се раздвижим ;)
Поздрави, smani
цитирайПоздрави, smani
Определено най-добрия вариант за спестяване на парички. :)
цитирайsmani, пестенето на гориво съм го усъвършенствала отлично, обаче пестенето на ток не мога... :))))
Няма ли съвети някъде как да се топлим зимата без да харчим много ток??? :))))...
Поздрави!
цитирайНяма ли съвети някъде как да се топлим зимата без да харчим много ток??? :))))...
Поздрави!
Ива статийката за горивото е много полезна, наистина може да спести човек. Обаче за тока няма спасение. Може да питам Гугъл, най-много да намеря нещо майтапчийско! :)
цитирайЯ как се появи, изключил съм анонимните коментари. Ама няма лошо! :)
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.